Τρίτη, 9 Οκτωβρίου 2012

Εισήγηση Σεμιναρίου: "Ανάπτυξη Επιχειρηματικού Σχεδίου" για Διαγωνισμό Δ.Α.ΣΤΑ Δ.Π.Θ. «Καινοτομώ – Επιχειρώ 2012»

Η παρουσίαση σε Powerpoint στη διεύθυνση: http://www.slideshare.net/amoiras/091012-dasta-presentasion-14662807

Η εισήγηση που ακολουθεί προσπαθεί να μεταφέρει προσωπικά βιώματα και εμπειρίες έτσι ώστε οι πληροφορίες και τα στοιχεία που θα παρουσιαστούν να μπορέσουν να τύχουν επεξεργασίας από τους παρόντες στο σεμινάριο και κάποια από αυτά να αποτελέσουν οδηγό στην περίπτωση ανάληψης πρωτοβουλίας στο «επιχειρείν».
Πριν προχωρήσουμε  στην παρουσίαση του βασικού θέματος που είναι η ανάπτυξη του επιχειρηματικού σχεδίου στο πλαίσιο του διαγωνισμού ¨Καινοτομώ – Επιχειρώ 2012¨ που διοργανώνει η «Δομή Απασχόλησης & Σταδιοδρομίας (ΔΑΣΤΑ) του Δ.Π.Θ. με την υποστήριξη του «Γραφείου Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας (ΜΚΕ) του Δ.Π.Θ. θα πρέπει να γίνουν αντιληπτοί κάποιοι όροι που τους ακούμε συνέχεια τελευταία αλλά και κάποιοι άλλοι που σίγουρα θα απασχολήσουν μερικούς από τους συμμετέχοντες που θα αποφασίσουν στο μέλλον να ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα.

[Οι εισηγητές]: Πρώτα από όλα είναι αναγκαίο να παρουσιαστούν οι εισηγητές του σεμιναρίου χωρίς μεγάλη αναφορά στις σπουδές και στα πτυχία αλλά στα στοιχεία εκείνα του βιογραφικού τους που δείχνουν την πολύχρονη ενασχόληση τους με την ιδιωτική πρωτοβουλία μια και έχουν και οι δύο αναλάβει πρωτοβουλία στον επιχειρηματικό γίγνεσθαι τα τελευταία χρόνια. Οι τομείς στον οποίο απασχολούνται επιτυχώς είναι αυτοί της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών, της πληροφορικής, των κατασκευών αλλά και της μεταποίησης αγροτικών προϊόντων.

[Επιχειρηματικότητα]: Δεν μας ενδιαφέρει τόσο ο όρος αυτός καθ΄ αυτός αλλά πρώτα από όλα η αιτία ή οι αιτίες που μας στρέφουν να ασχοληθούμε με αυτή:
-  Είναι η ευκαιρία που διαβλέπουμε;
-  Είναι η ανάγκη που μας κατευθύνει;
-  Είναι το οικογενειακό περιβάλλον που μας ωθεί;
-  Είναι η συμμετοχή μας σε κάποια ομάδα εργασίας που μας προτρέπει;

Σε κάθε περίπτωση η κοινή συνισταμένη που είναι βασικό συστατικό στοιχείο για το εάν επιχειρήσουμε ή όχι είναι η ιδέα που έχουμε, με τι θα ασχοληθούμε στην επιχείρηση που θα δημιουργήσουμε, ποια θα είναι η δραστηριότητα μας, τι θα πουλάμε στον πελάτη μας;

[Επιχειρηματικότητα διαφοροποίησης]: Βέβαια το γεγονός ότι έχουμε πάρει την απόφαση να δημιουργήσουμε μια επιχείρηση δεν είναι αυτό που θα μας απασχολήσει τόσο πολύ, αυτό που μας ενδιαφέρει περισσότερο να παρουσιάσουμε είναι την επιχειρηματικότητα που προσβλέπει να ασχοληθεί όχι με μια απλή ιδέα αλλά με μια νέα ιδέα. Άρα δεν μας αφορά ο σχολιασμός  γενικότερα του όρου αλλά η στόχευση σε εκείνη την επιχειρηματικότητα που θα μας διαφοροποιήσει σε σχέση με τους άλλους επιχειρηματίες που θα μας δώσει πρόσβαση σε νέες αγορές ή θα προσελκύσει υφιστάμενους πελάτες από ίδεις αγορές ή με λίγα λόγια θα μας ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό. Σε όλα τα επίπεδα της δραστηριότητας μας αυτό μας τοποθετεί σε περίοπτη θέση είναι η διαφορετικότητα η καινοτομία από τους υπόλοιπους.
Άρα δεν θα αναφερθούμε σε συνηθισμένες δραστηριότητες όπως είναι για παράδειγμα ένα νέο εστιατόριο που μπορεί να έχει νόστιμες γεύσεις, να έχει καλή εξυπηρέτηση, να έχει καλές τιμές αλλά δεν θα το αποκλείσουμε κιόλας. Θα αναλύσουμε εκείνο το εστιατόριο που χρησιμοποιεί πρώτες ύλες κατευθείαν από τους παραγωγούς παρακάμπτοντας τους μεσάζοντες, δίνει τη δυνατότητα να παραγγείλεις και από το δυαδίκτυο και σε καλύτερες τιμές, υποκαθιστά την σπιτική κουζίνα κ.α. Άρα επικεντρωνόμαστε σε στοιχεία που παρουσιάζουν κάτι άλλο, σε στοιχεία που δεν ακολουθούν ή αντιγράφουν τους άλλους, σε καινοτομικές πρακτικές.
Επομένως θα πρέπει να συγκεντρώσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά μιας ιδέας χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν άλλα ή ότι κάποια από αυτά μπορεί να μην ισχύουν σε κάποια περίπτωση: 
Καινοτομία (ή Διαφορετικότητα, ή Πρωτοτυπία, ή όπως αλλιώς θέλετε) 
-Προσαρμογή στο χρόνο 
-Στη γεωγραφική περιοχή 
-Στο μέγεθος της αγοράς στόχου

[Startup]: Και έτσι γεννήθηκε ο όρος startup ή κατά το ελληνικόν ¨νεοφυείς επιχείρηση¨ η οποία και συγκεντρώνει τα παρακάτω χαρακτηριστικά: 
-  είναι νεοϊδρυθείσα και οι ιδρυτές της είναι κατά βάση νέοι 
καλύπτει μια ανάγκη προσεγγίζοντάς της μέσω μιας καινοτόμου ιδέας 
δημιουργεί προοπτικές υψηλής ανάπτυξης
Οι startup εταιρείες είναι αυτές που δημιουργούν υψηλή προστιθέμενη αξία σε μια οικονομία και κατ’ επέκταση κοινωνία μια και τα αποτελέσματα της δράση τους είναι πολλά:
§  αυξάνουν το συνολικό εισόδημα
§  αυξάνουν την απασχόληση
§  μεταφέρουν γνώση
§  δίνουν διέξοδο και απεγκλωβίζουν υγιείς παραγωγικές δυνάμεις
§  προσφέρουν περιθώριο για δημιουργία

[Συνθήκες]: Στην χώρα μας, τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα μετά το 2010 που ξεκίνησε η κρίση, έχουν αναπτυχθεί οι πρώτες σοβαρές επιχειρήσεις startup και έχει αρχίσει να διαδίδεται ο όρος. Βέβαια στην Ελλάδα έως τώρα η επιχειρηματικότητα είναι διαδεδομένη αλλά μόνο ως πρακτική μια και υπάρχουν περίπου 800.000 ελεύθεροι επαγγελματίες αλλά η πλειοψηφία αυτών συντηρούνταν έως πρόσφατα από την εσωτερική καταναλωτική κοινωνία χωρίς να έχουν στόχευση στην παραγωγή ή στην εξωστρέφεια. Το αποτέλεσμα βέβαια όλης αυτής της διαδρομής είναι να μην υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις για την άμεση εκκίνηση της οικονομίας από μια διαφορετική αφετηρία μια και οι συνθήκες πλέον έχουν αλλάξει.
Τα χαρακτηριστικά σημεία που αποτελούν εμπόδιο σήμερα σ’ αυτή τη νέα επιχειρηματικότητα που αναπτύσσεται είναι τα παρακάτω:
- Μη σύνδεση εκπαίδευσης με την επιχειρηματικότητα
 Μη ύπαρξη δομών ενίσχυσης και καθοδήγησης 
Η δυσκολία πρόσβασης σε δημόσια ή τραπεζικά κεφάλαια χρηματοδότησης 
Πολύ χαμηλή ενασχόληση σε έρευνα και τεχνολογία

Βέβαια δεν είναι όλα αρνητικά, υπάρχουν και σημεία φωτός που μας κάνουν να προσδοκούμε ότι θα αλλάξει η κατάσταση:
- Η ύπαρξη υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό
 Η διαμόρφωση συνθηκών ενεργοποίησης λόγω μη ύπαρξης εναλλακτικής διεξόδου 
Η με προϋποθέσεις ύπαρξη διαθέσιμων ιδιωτικών κεφαλαίων προς επένδυση

[Προϋποθέσεις]: Βέβαια μιλάμε για επιχειρηματικότητα, για startup επιχειρήσεις, για ανάληψη πρωτοβουλιών αλλά βασικό συστατικό στη ολοκλήρωση της διαδικασίας αποτελεί ο εν δυνάμει επιχειρηματίας, ο άνθρωπος. Είναι τόσα πολλά τα στοιχεία που πρέπει να συγκεντρώνει ο εκκολαπτόμενος επιχειρηματίας που σίγουρα δεν μπορεί να τα διαθέτει όλα, ωστόσο τα βασικά και απαραίτητα που χρειάζεται είναι:
- Εξειδικευμένη γνώση για το αντικείμενο της ιδέας
- Προσήλωση στο όραμα και στον στόχο 
Υιοθέτηση και υλοποίηση στρατηγικής 
Ικανότητα επικοινωνίας & εξωστρέφειας 
Ικανότητα επιλογής κατάλληλων συνεργατών και συμβούλων 
Απεριόριστο διαθέσιμο χρόνο 
Ομαδικό πνεύμα
Μετά από την παρουσίαση των παραπάνω βασικών εννοιών το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η διαδικασία της ανάληψης επιχειρηματικής πρωτοβουλίας ιδιαίτερα στην παρούσα χρονικής συγκυρία της κρίσης δεν είναι εύκολη.

Όταν μας ρωτάει κάποιος τι σημαίνει να είσαι επιχειρηματίας η απάντηση που παίρνει μπορεί να έχει στοιχεία ευθυμίας αλλά είναι και ρεαλιστική. Πιο συγκεκριμένα το να έχεις επιχείρηση σημαίνει δυνατότητα να πληρώσεις στο τέλος του μήνα το ενοίκιο/ το ρεύμα/ το προσωπικό/ το ΙΚΑ/ την εφορία/ τους προμηθευτές, επιχείρηση σημαίνει να ξενυχτήσεις για να παραδώσεις στον πελάτη το προϊόν ή την υπηρεσία στην προσυμφωνημένη προθεσμία, σημαίνει να βρεις τα απαραίτητα κεφάλαια να χρηματοδοτήσεις την ανάπτυξη ενός νέου προϊόντος, αλλά ακόμη και το κουράγιο να πεις σε ένα συνεργάτη σου ότι σταματάει η συνεργασία μαζί του και τόσα άλλα ακόμη.
Βέβαια από την άλλη, επιχειρηματίας είναι και αυτός που νιώθει την ικανοποίηση της δημιουργίας ενός προϊόντος ή υπηρεσίας, είναι αυτός που αντιλαμβάνεται την ευχαρίστηση κάλυψης μιας άμεσης ανάγκης ενός πελάτη, είναι αυτός που χαίρεται όταν προσλαμβάνει νέο προσωπικό, αλλά είναι και αυτός που απολαμβάνει το οικονομικό όφελος από την δραστηριοποίηση του και τόσα άλλα.

Επειδή βέβαια τίποτα δεν είναι προσδιορισμένο ή προδιαγεγραμμένο από πριν για να μάθει κάποιος αν θα έχει αποτέλεσμα η προσπάθεια του στο «επιχειρείν» πρέπει να τολμήσει γιατί «αυτός που δεν κάνει λάθη συνήθως δεν κάνει τίποτα» (Edward John Plelps).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου